niedziela, 23 czerwca 2013

Zakwas na żurek, z mąki pszennej i płatków owsianych

Postanowiłam, że zrobię samodzielnie zakwas na żurek.


W kuchni używam różnych rodzajów zakwasów, ale zawsze upolowanych w sklepie.
Ostatnio moim faworytem jest zakwas robiony na białej mące pszennej i płatkach owsianych.
Nie zaszkodzi jednak od czasu do czasu poeksperymentować w zaciszu kuchni. Przygotowanie zakwasu na żurek lub barszcz biały jest bardzo proste. Jedynym minusem jest zapach unoszący się w kuchni w czasie jego dojrzewania.

Do mojego zakwasu postanowiłam użyć:
- 5 dużych łyżek mąki pszennej (typ 450)
- 4 łyżki płatków owsianych (tzw. górskich)
- 1 duży ząbek czosnku (w łupince, przekrojony na pół)
- 2 liście laurowe (duże)
- 4 kuleczki suszonego owocu  jałowca
- 1 litr dobrej jakości wody (użyłam filtrowanej, niegazowanej)

Czas dojrzewania zakwasu: ok. 3-4 dni.

Rozglądałam się po kuchni w czym by go przygotować. Wyobraźnia podsunęła naczynie kamionkowe w kształcie beczułki... którego nie posiadam.  Poszukujący wzrok przyciągnął szklany garnek, którego przeznaczeniem jest przygotowywanie w nim potraw w kuchence mikrofalowej. Oceniłam, że będzie idealny ;)

Przygotowanie:
1. Do dużego naczynia wsyp mąkę - 5 łyżek.
2. Dodaj płatki owsiane - 4 łyżki.
3. Wybierz duży ząbek czosnku. Oczyść go. Nie, nie obieraj go z łupinki. Przekrój go na pół i dodaj do pozostałych składników.
4. Aromatu dodadzą dwa liście laurowe i 4 kuleczki suszonego owocu jałowca.
5. Wszystko zalej czystą wodą.
6. Naczynie przykryj czystą ściereczką i postaw w zacienionym miejscu, nie za gorącym, nie za zimnym.
7. Raz dziennie przemieszaj łyżką żurek.
8. Żurek będzie dojrzewał przez ok 3-4 dni. Zmieni się kolor wody na nieprzezroczysty. Na jego powierzchni pojawi się biały kożuch.

Po czym poznałam, że jest gotowy? Po zapachu, kolorze wody.


Idealny do przygotowania białego barszczu, jednak ja przygotowałam na nim: "Żurek pospolito domowy ;)"

Zawsze przygotowując go z niedowierzaniem patrzę i myślę, jak dziwnych składników używamy w kuchni ;)

W planach żurek na mące razowej ;)

2 komentarze:

  1. Zapach mi nie przeszkadza-ciekawa jestem czy bedzie smakowal mojej corci:)

    OdpowiedzUsuń
  2. wstawiam :)))) czekam! pierwszy mój!

    OdpowiedzUsuń